Het Eiland Chiloe - Reisverslag uit Chiloe, Chili van Mieke en Toos - WaarBenJij.nu Het Eiland Chiloe - Reisverslag uit Chiloe, Chili van Mieke en Toos - WaarBenJij.nu

Het Eiland Chiloe

Door: Mieke en Toos

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Toos

15 Januari 2013 | Chili, Chiloe

Vandaag de 15e de 9e dag van ons schitterende verblijf in Chili gaan we het eiland Chiloe, je spreekt Sjiloewee, verkennen.Om stipt 8 uur werden we opghaald door onze dit maal vrouwelijke gids en weer hadden we een prive excursies dus dat vonden we erg luxe. Even water inslaan en op weg over de Pan American Highway richting het eiland Chiloe wat ca. 90 km verder ligt en met een Ferry boot te bereiken is. We dronken koffie aan boord en zagen direct een zeehondje dus leuk. Aangekomen op het eiland zagen we schitterende groene glooiende landschappen, schilderachtige huisjes en mooie vergezichten. Echt weer een heel andere wereld. Alle kerken op Chiloe staan op de Unesco werelderfgoedlijst en zijn allemaal volledig van Sequoia hout gemaakt wat van nature geinpregneerd is en dus bij weer en wind goed blijft. Als eerste kwamen we binnen in het dorpje Chacao, hier ontmoeten we een echte TROL, een goede trol die zoals de legende spreekt ervoor zorgt dat de vrouwen zwanger worden. We staan met de grappige griezel op de foto en hopen niet zwanger te worden, hahaha.
Hierna Castro waar je ogen direct getrokken worden naar de knalgele kerk en de paarse daken. Verder de mooi gekleurde paalwoningen boven de zee, Hier bezochten we de locale markt waar we zwarte bessen, olijven en bananen kochten voor onze lunch. Schitterend om een bedrijvige markt, met natuurlijk veel vis, schaal en schelpdieren te zien. Dan Dalcaheu waar de gids en de chauffeur een restaurant in gingen om te lunchen en wij door het dorp liepen en onze olijven opaten en bootjes langs de kade keken. Hier hebben we schelpen gevonden, hele mooie vinden wij, ze stinken wel de hele hotelkamer vergeven misschien het meeste door het zeewier. Het vinden was opeens net zo leuk, zo niet leuker dan souveniertjes kopen. Nu zijn de schelpen gewassen en schoon in de rugzak. We kwamen in Colo waar ja je raadt het al weer een kerkje maar nu met museum stond. Ook weer leuk effe uit de bus en hoppa, fotos, even kijken en Vamos.. Toen nog 2 plaatsjes, klein, maar alle 2 dus met een Unesco kerk en ook hier toch weer af en toe wat Horse flies. Dus weer wapperen, gillen en rennen. Als laatste dorpje Quemchi waar een beroemde schrijver woonde van wie we zijn huis konden bezoeken en alhoewel wij de schrijver niet kennen was het leuk te zien hoe de mensen hier leefden en nog leven op een eiland wonend in hoger gelegen paalwoningen boven en met de zee. TOEN de tocht terug, veel hobbelige wegen waren we de hele dag al gewend maar nu sloeg het alles, veel hobbels, veel stof veel opbrekingen en als klap op de vuur pijl 60 autos en of vrachtwagens voor ons voor de ferry. Er gaan 30 voertuigen op gemixt dus bij de 3e boot waren we als eerste aan de beurt dat dan weer wel en we dronken koffie en boord en zagen een zwerm Pelikanen keihard voorbij vliegen, op jacht naar vissen en we zagen een pinquin zwemmen, het was nog lekker weer en opeens was het wachten niet erg meer. Om 09.30 uur waren we na een lange onvergetelijke dag met prachtige indrukken weer thuis en zaten we gezellig om 10 uur achter een zalmpje met avocado, patatjes met mayo en ketchup en een Pisco Sour, die we kregen van een aardige ober en een wit wijntje ja dus wat hebben we het slecht. Morgen de 16e vliegen we van Puerto Montt naar Punta Arenas in het zuiden, en gaan per lijndienstbus naar Puerto Natalas.

• 16 Januari 2013 - 13:59

Lara:

Hoi Tante Toos en Mieke!

Wat een prachtige verhalen en foto's en wat leuk dat jullie op Chiloe zijn geweest! Ik heb daar toevallig vorig jaar nog een boek gelezen dat zich daar afspeelt en jullie beschrijving van het eiland matcht helemaal met het boek, echt heel erg leuk! Ben benieuwd naar de plaatjes van die gekke kerken en paalhuizen :)

Stiekem ben ik wel erg jaloers op het mooie weer, hier een heeeel dik pak sneeuw dat de komende dagen nog niet gaat verdwijnen ben ik bang.

Veel plezier nog en verwen ons vooral met jullie leuke verslagen en prachtige foto's!

Liefs Lara

• 16 Januari 2013 - 19:44

Sandra:

Hoi Toos en Mieke,

Wat een prachtig, groen eiland. Jullie hebben echt leuke en mooie foto's gemaakt. Zoals Lara al schreef : een boek van Isabelle Allende speelt zich hier af. Misschien een leuk idee om dit nog eens te lezen. Voor een deel klopt het met het beeld dat ik er van had door het boek. Die woningen op palen komen bekend voor.
    Verder verbaas ik me over die prachtige, kleurrijke kerkjes.